< > خزندگان
 
خزندگان
خزندگان وخصوصیات آن ها
شنبه 4 خرداد 1392برچسب:, :: 12:9 ::  نويسنده : ARASH REZAEI       



شنبه 4 خرداد 1392برچسب:, :: 8:40 ::  نويسنده : ARASH REZAEI       

جکوی عنکبوتی ایرانی (نام علمی: Agamura persica) نوعی جکو است که در نواحی بیابانی و نیمه بیابانی، در دشت‌های خشک، تپه‌ها، دامنه‌ها و شن‌زارهای ایران، پاکستان و افغانستان زندگی می‌کند.اندام‌های حرکتی باریک، دم استوانه‌ای و نازک که قطر آن پس از قسمت قاعده‌ای ناگهان کاهش می‌یابد، مردمک چشم عمودی.

جکوی پلنگی (نام علمی: Eublepharis macularius) نوعی مارمولک از تیره جکو است که در مناطق نیمه بیابانی، کوهپایه‌ها در نواحی بیابانی نیمه خشک، در دشت‌های تپه‌ای سنگلاخی با خاکهای رسی دارای پوشش گیاهی اندک پراکنده بیشتر از نو بوته‌ای در ایران، افغانستان، پاکستان، هند یافت می‌شود.رنگ بالغ‌ها در پشت زرد تا خاکستری بنفش کم‌رنگ گاهی قهوه‌ای تیره، بیشتر آمیخته با صورتی، همراه با نقاط آبی سیاه که در برخی پراکنده و مجزا و در برخی پیوسته که طرح شبکه‌ای را به وجود می‌آورند. طول خزنده بدون دم ۱۶۰ میلی‌متر و دم ۹۰ میلی‌متر است.

جکوی انگشت باریک (نام علمی: Cyrtopodion heterocercum) (به انگلیسی: Thin Toed Gecko)‏ نوعی مارمولک از تیره جکو است که در نواحی معتدل یا نیمه بیابانی، در کوه‌های کم ارتفاع، دامنه‌ها، با پوشش گیاهی فراوان یا اندک، و نیز خانه‌ها، بناهای متروکه و باغ‌ها زندگی می‌کنند.زیر گونه C.h.heterocercum تنها در ایران پراکندگی دارد. گزارش دو نمونه از همدان و کرمانشاه و دو نمونه از تخت جمشید وجود دارد، ولی تاکنون پراکندگی آن فقط از کرمانشاه (رستگار پویانی ۱۳۶۹) و همدان که محل نمونه تیپیک آن می‌باشد، تایید شده است. زیر گونه C.h.mardinense از جنوب شرقی ترکیه و عراق گزارش شده‌است.

جکوی کوتوله بختیاری (نام علمی: tropiocolotes persicus bakhtiari) (به انگلیسی: bakhtiari dwarf gecko)‏ نوعی مارمولک از تیره جکو است که در نواحی نیمه بیابانی، در کوه‌ها، دامنه‌ها یا کوهپایه‌ها در ارتفاع ۶۰۰ تا ۷۰۰ متری، با پوشش گیاهی اندک و پراکنده بوته‌ای یا درختچه‌ای زندگی می‌کنند.

محل زندگی این گونه در بین مسجد سلیمان و سرگچ واقع در استان خوزستان می‌باشد. این محل در دامنه‌های غربی زاگرس (ارتفاع ۶۰۰ تا ۷۰۰ متری) در شمال شرقی شهرستان مسجد سلیمان واقع است.

جکوی انگشت باریک ترکمن (نام علمی: 'Eublepharis turcmenicus') نوعی جکو است که در مناطق نیمه بیابانی، کوهپایه‌ها در سراشیبی‌ها و تپه‌های سنگلاخی با پوشش گیاهی درختی یا بوته‌ای پراکنده در کپه داغترکمنستان و بخشی از شمال‌غربی ایران یافت می‌شود.طول مارمولک ۱۳۰ میلی‌متر دم ۸۰ میلی‌متر است. رنگ قسمت پشتی سفید مایل به صورتی یا زرد، همراه با نقاط قهوه‌ای تیره گرد تا مربعی است.جکوهای جوان حدود یک تا دو سالگی بالغ می‌شوند

جکوی انگشت‌برگی کرمانشاهی (نام علمی: asaccus kermanshahensis) (به انگلیسی: kermanshah leaf toed gecko)‏ نوعی مارمولک از تیره جکو است که در کوه‌های زاگرس در شکاف‌های صخره‌ای و غارهای کوچک. زندگی می‌کنند.این گونه برای نخستین بار به وسیله رستگار پویانی و در سال ۱۹۹۶ در استان کرمانشاه، ناحیه میان راهان واقع در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه، جمع آوری، شناسایی و توصیف گردید، و تنها یک نمونه ماده و دو نمونه نر به دست آمده است.

جکوی انگشت کوتاه خاورمیانه (نام علمی: 'stenodactylus doriae') گونه‌ای جکو است که در نواحی بیابانی یا ساحلی خشک، در تپه‌های شنی کوچک با پوشش گیاهی بوته‌ای پراکنده و اندک و در کشورهای ایران، عراق، عربستان، امارات، عمان، اردن زندگی می‌کند.

جکوی انگشت کوتاه ایرانی (نام علمی: Stenodactylus affinis') گونه‌ای جکو است که در ایران (شمال‌شرقی استان خوزستان و جنوب استان فارس) و عراق زندگی می‌کنداندازه متوسط از پوزه تا مقعد تا ۶۰ میلی متر می‌رسدو طول دم تا ۲۹ میلی متر می‌باشدنواحی کویری خشک، در نواحی دشتی شنی یا رسوب‌دار با پوشش گیاهی کم و یا در مناطق زراعی



 
درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید.
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خزندگان و آدرس arshi.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 9
بازدید کل : 7626
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 1

سرویس چت روم
لینک باکس
خزندگان
خزندگان و خصوصیات آنها
توضیح های مختصر وطولانی راجع به خزنده ی مورد علاقه ی شما
بیاید به من یه خزنده بگید
خوشتون اومد؟
دانلود بازی
دانلود بازی برای هر کنسولی
بازی مورد علاقه ی شما
هر بازی که بخواین
برای هر کنسولی